Tisdagen den 24 maj

Från ett hem till ett annat

 

Sitter på bussen på väg hem från Jönköping nu. Tur att jag inte flög, nu är det ju ett nytt askmoln som dragit in från Island över Sverige igen. Galet!

 

I dag var det till och med ganska skönt att åka buss, träffade Lamine på stationen och han skulle till Linköping, så fick sällskap halva vägen. Och sen blev det lite babbel med Ella på telefon om allt eller inget (som vi brukar alltså). Har till och med hunnit få en hel del plugg gjort. Håller på med mitt sista arbete för den här terminen, och det går faktiskt riktigt bra.

 

Mitt pågående projektarbete för kursen ”Temajournalistik”

 

Det är ett tungt ämne jag valt, men samtidigt väldigt viktigt och något som tas upp allt för sällan tycker jag: barn i Sverige som söker asyl och försvinner på olika sätt. Det kan bero på att de går under jorden (försvinner frivlligt för att de exempelvis inte får uppehållstillstånd), att de blir bortgifta eller av andra orsaker blir ivägskickade av sina familjer till andra länder … Det kan röra sig om sexhandel eller annan människohandel. Det kan handla om att de blivit mördade.

 

Jätteobehagligt, eftersom det ofta är svårt att veta något säkert vad som hänt och dessutom är det svårt att förhindra att barnen försvinner. Ingen myndighet vill heller riktigt ta på sig ansvaret, så det är riktigt klurigt att säga vem som är ”boven” i det hela.

 

Jönköping har i alla fall varit finimang den här gången. Jag har hunnit med både det ena, det andra och det tredje … I lördags var vi bjudna till Elke i Bankeryd och hade det supermysigt. Sol, mat, dryck och dans. Har också träffat alla mina relatives, och en hel massa kompisar. Kollade på Amandas bal, njöt i solen, gick på promenixer med missen och tränade flickisar och handvolter med Jaime.

 

Stackars Jaime, som annars var en utmärkt tränare, sträckte sin lårmuskel efter att ha hjälpt mig hoppa runt på gräsmattan. Så i dag satt han med benet upp i luften och aj-ade sig. Hoppas han blir bra snart, så jag kan utnyttja honom som tränare igen :p Vill bara köra hårt varenda sommardag nu känner jag =)

 

Nu är det i alla fall bara en timma kvar tills jag är hemma. Sen ska jag bara packa ihop, äta och dralla vidare till träningen. Bara fyra träningar (+genrep) kvar innan RM! SJUKT AWESOME!

 

Cya homies, xxx Nimis

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0